Verslag 1: Nepal- Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marina Giesen - WaarBenJij.nu Verslag 1: Nepal- Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marina Giesen - WaarBenJij.nu

Verslag 1: Nepal- Kathmandu

Door: Marina

Blijf op de hoogte en volg Marina

26 November 2016 | Nepal, Kathmandu

Met het opstijgen op Schiphol hadden we een prachtige zonsondergang. Mooi Nederland. Tot over een tijd.
In totaal zijn we 16 uur onderweg, voordat we de volgende dag 13:00 uur lokale tijd in ons hostel aankomen. We zijn gesloopt en gaan 'eventjes' liggen. Na 4 uur worden we wakker... oeps jetlag.
Daarna wandelen we door de wijk Thamel. Ook wel de backpackerswijk genoemd. Waar ons hostel zich bevind. We eten wat: Corbin vraagt of ik het leuk vind. In gedachte schreeuw ik 'NEE!!'. De enorme drukte, uitlaatgassen van het verkeer zonder regels en de mensen die je van alles willen aan smeren, het afdingen waar ik me zeer ongemakkelijk bij voel en waarschijnlijk nog de vermoeidheid van de reis, zorgen er voor dat ik me niet zo enthousiast voel als gedacht. We gaan weer naar ons hostel, kijken expeditie robinson op de tablet en vallen als een blok in slaap. ZzzZZ
Dag 2 worden we pas om 12:00 uur wakker. De reis heeft erin gehakt. Nu, volledig uitgerust, gaan we de stad door wandelen. We gaan naar Durbar square, een plein met tempels. We moeten 9euro p.p entree betalen. Door de aardbeving 2 jaar geleden valt het zeer tegen. Zonde van ons geld, want er is nog weinig van over. We willen een volgende tempel bezoeken, omringd door water, maar helaas blijkt bij aankomst ook deze tempel totaal verwoest en is het water slechts nog een plasje. We lunchen wat (erg laat) en besluiten dan aan het einde van de middag nog een wandeling te doen van 45 minuten naar de Swayambunath tempel. Wat hoger op de berg gelegen en ook wel de apentempel genoemd. We komen aan in het donker en we vinden het dan ook doodeng met alle apen om ons heen. 'Niet bijten aub, niet bijten aub.' Het is een flinke klim naar boven. Boven zijn nog wat locals met hun geloof bezig en we genieten van het uitzicht, in het donker wellis waar. Er lopen ook veel honden rond die lijken te willen spelen met de aapjes, maar de apen sissen en slaan van zich af. Grappig om te zien.
We lopen in ongeveer een uur terug naar het hostel. Onderweg halen we wat koekjes als snack, echt honger hebben we niet. In het hostel plannen we de volgende dag en doen vervolgens het licht uit rond middennacht. Echter kunnen we beide niet slapen doordat de trek toeslaat, hm we hadden toch wat moeten eten. Verder zijn we druk in ons hoofd, is het matras toch echt wel heel dun, dus liggen we hard en is het hostel zeer lawaaiig.
Dag 3 zet ik de wekker om 8 uur. Maar, zo dom als ik ben, staat mijn telefoon nog op Nederlandse tijd (4,75 u vroeger). Gelukkig word ik uit mezelf wakker om 9:00 uur. Corbin wordt ook langzaam aan wakker en we ontbijten voor 5 euro met zijn twee in een tentje in de straat. Daarna gaan we flink aan de wandel, de boudnanath tempel is het doel. 1,5u lopen. Je neus raakt geirriteerd van alle uitlaatgassen die hier in de stad hangen. Er komen dan ook geen groene snotjes, maar pik zwarte snotjes uit onze neuzen. (Ja, i know iewhl!!)
Aangekomen bij de tempel hoeven we hier maar 4,50 voor ons twee te betalen. Mooie grote witte tempel, niet heel speciaal. We drinken wat op een rooftop terrace met uitzicht op de tempel en gaan vervolgens weer op pad.
Dit keer 30min lopen naar de pashupatinath tempel. De heiligste van Nepal want deze ligt aan de Bagmatirivier waar heilig water door heen loopt. En deze loopt dus ook door naar India. Bij heilig water denk ik aan een mooie, stromende, helderblauwe rivier. Maar het lijkt meer op een modderpoel. We moeten weer entree betalen 9euro p.p en er loopt een gids met ons mee. Langs deze tempel en rivier worden de hindoes en boeddhisten gecremeerd. Openbaar voor iedereen op een stapel hout en de fik erin. Ja... Oke,nog wat rituelen en als ze uitgebrand zijn: hoppa de rivier in.
Vervolgens lopen we nog even langs het bejaardentehuis wat er naast staat. Hier wachten ouderen tot het hun tijd is om op het brandhout gelegd te worden. Aan het einde vraagt de gids 20euro, maar wij geven 500roepies, ongeveer 5 euro. Alsnog veel voor 3 kwartier lullen. Maarja. We wandelen weer terug naar t hostel. Kopen een busticket voor over 2 dagen naar Pokhara en eten wat. End off the day.
De volgende dag wilde we ons met een taxi naar Nagarkot laten brengen, plaastje met mooi uitzicht en vandaar 4uur wandelen de berg af. Maar we werden te laat wakker en Corbin voelde zich niet goed, dus we hebben rustig onze tas ingepakt, ontbeten en een ander hostel gezocht, met een warmwaterdouche, die was er ook niet in t vorige hotel. Verder doen we lekker helemaal niks, want we hebben geen zin meer om in deze stad door de uitlaatgassen te wandelen. Dus in de motto van 'lekker uitrusten' blijven we de hele dag in t hostel niksen.
Morgen reizen we naar west Nepal- Pokhara. Een stad meer omringd met natuur.

Tot nu toe vinden we het nogal tegen vallen. Kathmandu vinden we een drukke, vieze, stinkende stad. Stinkend van de uitlaatgassen. Zo zagen wij bij de 'apentempel' alleen maar smog(lijkt op dichte mist) boven de stad hangen en zagen we de Himalaya in de verte niet. Er lopen dan ook niet voor niets mensen met mondkapjes op. We zijn dan ook blij dat we morgen 27-11-16, de stad verlaten.
Verder zijn ze echt zo gelovig als op tv. Vind dat zo bizar dat je zoooo gelovig kan zijn. Al vind ik dit geloof wel heel mooi, want vrouwen zijn gewoon gelijk en het geloof bestaat vooral uit dat je goed moet zijn voor iedereen. O.a veel koeien en honden op de straten, want die zijn heilig. En zo accepteren ze ook andere religies.
Het verkeer is echt niet normaal. Zo druk alles door elkaar en geen regels, continue toeteren en het gaat gewoon goed. En dan ineens bammm midden op de straat een tempel. Haha!!

P.s Corbin heeft last vd buik. Gister diaree en vandaag ook spuwen. :(

Marina