Verslag 11: Thailand - Sukhothai, Chiang Mai, Pai. - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Marina Giesen - WaarBenJij.nu Verslag 11: Thailand - Sukhothai, Chiang Mai, Pai. - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Marina Giesen - WaarBenJij.nu

Verslag 11: Thailand - Sukhothai, Chiang Mai, Pai.

Door: Marina

Blijf op de hoogte en volg Marina

06 Februari 2017 | Thailand, Chiang Mai

Midden in de nacht komen we aan in Sukhothai. De bus zou eigenlijk s'ochtends om half 6 arriveren, dus we hadden voor deze nacht nog niks gereserveerd. Gelukkig had het guesthouse voor deze nacht ook al ruimte en zo kropen wij om 3 uur een lekker bedje in.

Sukhothai zelf is niet veel aan, maar 15 km ervandaan ligt een groot park met vele ruïnes. Nadat we uitgeslapen en ontbeten hebben, vertrekken we dan met een songthaew, een pick-up truck met achterop een overkapping en bankjes gemaakt, naar het park. We huren hier fietsen want het zijn behoorlijke afstanden. We hebben geluk, want door het overlijden van de koning afgelopen jaar hebben we gratis entree. Zo fietsen we een heerlijk dagje rond in een park en bekijken we wat oude overblijfselen.

Op 30 januari hangen we een beetje rond en kijken een filmpje. Om 18:00 uur vertrekt de bus naar onze volgende bestemming: Chiang Mai.

Chiang Mai is na Bangkok de grootste stad van Thailand. Al lijkt het niet op een grote stad, maar meer op een toeristisch dorpje. Er is hier dan ook veel te doen. Moeilijk keuzes maken.
We wilde heel graag een 2 daagse trekking door de jungle doen, maar alles wat we kunnen vinden is inclusief olifant rijden. Aangezien de leed die de olifanten als jonkies ondergaan om hiervoor tam gemaakt te worden, willen we hier echt niet aan mee doen.
We besluiten te beginnen met een kookles. In een klein groepje (5 mensen) gaan we 5 typische Thaise gerechten maken. En uiteraard daarna opeten.
We maakte een Thais soepje, loempia's, mango sticky rice dessert, een Thaise curry uiteraard incl. de pasta die je ervoor nodig had en nog een ander gerecht naar keuze. We sluiten de eerste dag in Chiang Mai dan ook zeer verzadigd af. Lees gerust overvol. We kregen het dessert niet op, dus die namen we mee naar huis. Echter belanden deze de volgende dag in de kliko, omdat we deze vergeten waren. Bruine mango leek ons niet zo lekker meer :).

Op 1 februari gaan we dan toch naar de olifanten toe, maar niet om te rijden. Nadat we opgehaald zijn bij ons hotel en 1,5 uur over een weg met vele bochten zijn gereden komen we aan in een soort van dorpje in the middle of no where. Naast de rijstvelden bevinden zich alleen maar houten hutjes met rietdaken. Hier maken we een 'medicijn' voor de olifanten, zodat ze beter kunnen poepen. Het is denk ik meer voor de show en bezigheid dat we dit brouwseltje maken. Ingrediënten: rijst, zout, één of ander half gedroogde vrucht iets en bananen. Verwikkeld in een bananenblad alsof het een cadeautje is. Daarna mogen we de papa olifant gaan voeren. Het 'medicijn' en 1,5 kilo bananen per persoon. In het begin vind ik het toch best wel een beetje eng, zo heel erg dichtbij zo een groot beest. En dan moet ik het eten in zijn enorme bek stoppen. Mwhuhaha! Vooral als we even niet snel genoeg waren kwam hij met zijn enorme slurf naar ons toe. Eng!!! Later nog even slurf 'knuffelen' voor de foto en krijgen we een enorm natte zuigzoen van hem. Haha.
Daarna was het tijd om te gaan modderen en badderen samen met mama en baby olifant. De verzorgers hier hebben geen stokken met haken of iets. De olifanten luisteren goed en stormen op het modderbad af. En hier straalt het er ook echt af dat ze er van genieten. Ze beginnen direct met hun slurf de blubber over zichzelf heen te gooien en gaan erin zitten en rollen. Wij 'helpen' ze ook een handje door ze lekker in te smeren. En elkaar natuurlijk ook eventjes.
Vervolgens weer afspoelen in de rivier en ons natspuiten met hun slurfies. De kleine was overigens een beetje baldadig. Die komt dan bijvoorbeeld ineens keihard aanrennen of wil een andere kant op dan hem word opgedragen. In ieder geval super leuk dagje hier en toch nog olifanten. Ik geloof wel dat deze het goed hadden. Zoals wij honden als huisdieren hebben, hebben zij een olifant. Genoeg ruimte en vrijheid daar. En ja soms een corrigerende tik, maar wees eerlijk dat doen we met onze honden ook wel eens als ze niet willen luisteren. Deze olifanten hier hebben het in ieder geval beter dan de olifanten in dierentuinen.
Oh.., wat ook schattig was, was het kleine olifantje die overduidelijk gehecht was aan één van de verzorgers. Het olifantje ging steeds naar de verzorger toe om hem te pesten en uit te dagen om te spelen. Super cute. Op de terugweg maken we nog een stop bij een ijskoude waterval en zo komen we fris en fruitig aan het begin van de avond weer terug bij ons guesthouse.
Hier pakken we onze backpacks om te verhuizen naar een ander guesthouse.
Deze ligt in de buurt van een grote nightmarket, dus in de avond eten en winkelen we hier erop los.

We hadden online een tour geboekt naar Chiang Rai voor de volgende dag. Helaas beseffen we s'avonds laat pas dat we nog geen reactie met bevestiging en ophaaltijd hebben gehad. We besluiten dan een scooter te willen huren.
Hier komt niks van terecht, want we komen veel te laat uit bed. We draaien een wasje, regelen wat dingetjes voor aankomende dagen, hangen een beetje rond en gaan dan vroeg naar bed.

De volgende ochtend was het dus geen hele opgave om ons nest uit te komen. We pakken de scooter en rijden naar de Grand Canyon van Chiang Mai. Hier kan je zwemmen en van een 8 meter hoge 'cliff' afspringen. Corbin wilde niet. Ik heb het wel gedaan, maar vond het niet veel aan. Ik heb mooiere en hogere gehad.
Daarna gaan we naar het waterpark wat ernaast ligt. Dit blijkt meer een opblaasbare stormbaan. Hier vermaken we ons eventjes, maken nog gebruik van de kano's die er zijn en dan is het alweer tijd om terug te crossen om op tijd te zijn voor de minibus die ons s'avonds naar het berg dorpje Pai brengt.
Wanneer we hier aankomen, lopen we eerst met onze backpacks door de 'hoofdstraat' waar we allerlei lekkere kleine gerechtjes en hapjes eten. We huren hier een scooter en gaan dan naar onze kleine bungalow die we geboekt hebben :)

De volgende ochtend gaan we lekker rond touren in de omgeving van Pai. We bezoeken wat watervalletjes, die minder spectaculair zijn dan verwacht vanwege het droge seizoen, dus minder water dat valt. We wilden hotsprings (warm water bronnen) bezoeken, maar een entree van bijna 10 euro p.p. vinden we toch iets teveel weggegooid geld. We bezoeken nog een canyon, eten een ijsje, bekijken een witte Buddha en een landsplit. Voor je het weet is de dag alweer bijna voorbij. 's Avonds nemen we een heerlijke (pijnlijke) Thaise massage en laten we ons weer lekker gaan langs de vele eetkraampjes. :) We gaan het eten hier missen.

Ons laatste dagje in Pai besteden we onder een parasol naast het openbare zwembad waar je voor 1,50 euro een dagje mag vertoeven. In Pai is verder niks bijzonders eigenlijk. Het is een, voor ons 'te', hippie achtig dorpje. Veel reizigers blijven hierdoor vaak langer dan gepland, gerust een week of meer, hangen terwijl er eigenlijk niks te doen is.
De helft vertrekt dan volgens mij ook met een neusring, tattoo, dreads in het haar, een te wijde broek of andere 'bijzondere kledingstukken' en veel te veel uitbundige sieraden. Die kun je hier allemaal aan overdosis krijgen en/of zetten.
Don't worry, wij zijn niet getroffen door deze 'travelers fever'. En vertrekken in de avond zonder extra souveniertjes terug naar Chiang Mai. Hier zullen we over twee dagen een vlucht nemen naar Myanmar.

Marina

Actief sinds 26 Nov. 2016