Verslag 2: Nepal- Pokhara & Lumbini - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Marina Giesen - WaarBenJij.nu Verslag 2: Nepal- Pokhara & Lumbini - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Marina Giesen - WaarBenJij.nu

Verslag 2: Nepal- Pokhara & Lumbini

Door: Marina

Blijf op de hoogte en volg Marina

02 December 2016 | Nepal, Pokhara

Op dag 5 vertrekt onze bus om 7:00 uur s'ochtends naar de stad Pokhara.
Een busrit van 7 uur. Ikzelf had de nacht ervoor heel slecht geslapen (baby kakkerlakken enzo), dus in de bus heb ik goed kunnen slapen en ging de tijd snel. Mijn lieve schatje daarin tegen had al een zware nacht met spuwen, maar is ook nog eens wagenziek. Voor hem was t dus wat zwaarder, vooral omdat het wegdek hier behoorlijk wat hobbels, kuilen en bochten heeft.
Eenmaal aangekomen, zijn we de bus nog niet uit of worden we al bestormd door taxichauffeurs en hotelproppers. We besluiten zelf naar de wijk Lakeside (backpackerswijk) te lopen. Hier eten we een pizza en een hamburger. Corbin heeft even geen behoefte meer aan een of andere Nepalese diaree veroorzakend gerecht. (Hihi). Met Tripadvisor zoeken we een hotel met goede referenties en boeken 3 nachten.

De dag erna staan we redelijk bijtijds op. Tijdens het ontbijt doen we wat research om de volgende dagen te plannen. Daarna lopen we naar het meer waar het echt genieten is. Veel lokale mensen wachten tot ze op een bootje kunnen stappen om naar een tempel midden op het water gebracht te worden. Wij kiezen ervoor om hier in mee te gaan. Terwijl we staan te wachten, wordt ons gevraagd of wij met hen op de foto willen! Hahaha!! We poseren wat leuk en laten natuurlijk ook wat foto's met onze eigen camera maken. De mensen die met ons op de foto willen zijn zelf ook toeristen, maar dan elders uit Nepal en zien dus nooit blanke mensen. Dit was erg leuk.
Na even wachten kunnen we het bootje op en worden we naar de tempel geroeid. Een klein tempeltje, maar er word veel gebeden. We kijken een tijdje naar de rituelen die ze uitvoeren. Veel wierook, een mandje met stro achtige dingen, oranje bloemetjes, de bellen luiden, blote voeten, de tempel in en terug komen met de welbekende rode stip op het voorhoofd. Ik vind het echt prachtig! Ondertussen worden we 'stiekem' nog af en toe gefotografeerd. Nadat we weer terug gekomen zijn met de boot wandelen we wat door het park, bekijken andere mini tempeltjes, relaxen in de zon, lopen langs het postkantoor om wat postcards te versturen en dan valt de avond. We gaan vroeg naar bed, want morgen vroeg op!!

4:30 gaat deze keer de wekker. We hebben een taxi besteld en die brengt ons hoog de berg op. Vanaf daar is het nog 30 minuten flink omhoog stappen zodat we net voor zonsondergang op het uitkijkpunt Sarangkot komen. Het uitzicht is hier echt belachelijk mooi! Helaas is het best bewolkt, dus kunnen we door de wolken heen slechts kleine stukjes zien van de besneeuwde Himalaya toppen. (Goed zoeken op de foto's) Zodra de zon op is vertrekken de meeste mensen weer richting hun taxi. Wij daarin tegen kiezen ervoor terug te wandelen. Regelmatig moeten we de locals aanspreken om de juiste weg de berg af te vinden, maar het is zeker de moeite waard door de prachtige natuur te wandelen. Onderweg komen we nog apen tegen en worden we uitgenodigd door een local om zijn puppy's te bekijken. Van het één komt het ander. We raken aan de praat met deze rasta/hippie achtige local (dus wel ietsjes anders dan de andere). Hij laat ons binnen in zijn eigen gebouwde huis waar hij met zijn dochter woont. Ook laat hij zien waar hij water vandaan haalt en maakt tegelijk mooi gebruik van ons. We mogen ook wat emmers sjouwen. En als er dan toch net water gehaald is kunnen we mooi even helpen met de jonge hondjes wassen. Aaww (verliefd, ik wil ze meenemen). Ten slotte mogen we ook nog even zijn bonen pellen en besluit hij met ons mee verder te lopen. Dat het een deugniet is blijkt wel wanneer hij onderweg de koeien en paarden probeert op te jagen. Onderaan vraagt hij 100 roepie (iets minder dan een euro) voor hondenvoer. En dan nemen we afscheid. Het laatste stuk langs het grote meer slenteren we vermoeid terug naar ons hostel. Hier raken we aan de praat met een ervaren reizigster, slepen we wat tips binnen en besluiten we definitief dat we de volgende dag naar Lumbini gaan. De geboorteplaats van Bouddha.

Pokhara is ons goed bevallen. We hebben een positiever idee gecreëerd. Het is hier niet zo druk, het is er prachtig met de natuur en de bergen, en we zijn natuurlijk langzaam meer gewend geraakt. We hebben meer vertrouwen in de lokale bevolking, maar uiteraard blijven we oplettend.

Op 30 november om 8:30 vertrekt de bus naar Lumbini. In het begin discussieert Corbin nog wat over de busplaatsen. Ze willen ons achterin zetten terwijl we midden gereserveerd hebben. Dit doen ze, omdat ze dan de stoelen voorin duurder kunnen verkopen aan de locals. Wat een busrit van 8 uur had moeten zijn, werd 'ietjes' later. 19:00 uur stappen we eindelijk uit de bus wat eigenlijk meer op een achtbaan leek. Wat een wegdek en gehobbel slapen lukte hierdoor niet. Onderweg werden we ook nog opgehouden door demonstranten die de weg blokkeerden. En ook nog eens file... Als beloning eten we beide een lekkere curry voor 1,50 euro :D. Daar worden we blij van.

1 December, almost 2017!
Vandaag hebben we een fiets gehuurd om Lumbini en al zijn tempels te bekijken. Lumbini is een pelgrim plaats waar mensen vanuit de hele wereld naartoe komen om te aanschouwen waar Boeddha geboren is. Boeddha was hier koning. Zijn moeder beviel van hem met het grijpen van een tak. Deze boom staat hier nog steeds en is dan ook zeer heilig. Bouddha is de oprichter van het boeddhisme. Op deze plek staan tempels van over de hele wereld. Aantal nog in aanbouw. Zeer bijzonder om te zien hoe de tempels in de bamboe stijgers staan en met de hand beschilderd worden.
Het was een heerlijke dag op de fiets in onze korte broek en shirt, zonnetje op ons bolletje. Bij 1 tempel wilde een meneer dat wij parkeergeld betaalde voor de fietsen. Hahaha! We zijn toen via de achteringang gegaan. De oplichter. Bij alle tempels moesten we onze schoenen uit, dus aan het einde vd dag hadden we zeer zwarte voeten en een zeer pijnlijke bibs van de fietsen hier. En ook vergat ik steeds dat we hier links moeten rijden. Oepsiee

Op dag 10 vertrekken we naar Chitwan national park. Sereaching for some wildelife in the jungle. Rawr!